Sztuka kompozycji
Z Tomaszem Gąssowskim, członkiem jury, kompozytorem i prowadzącym warsztaty, rozmawia Michał A. Kucharski.
Jakie są pańskie oczekiwania po pierwszej edycji Nano Film Festivalu?
Bywałem na wielu festiwalach i czasem miałem wrażenie, że twórcy są dodatkiem do festiwalu. Tutaj jestem pewien, że będzie inaczej. Każdy, kto do nas przyjedzie, poczuje się ważny i uszanowany. Jestem również pewien, że widzowie obejrzą świetne filmy i będą świadkami gorących dyskusji o nich.
Czym jest dla pana film krótkometrażowy?
Krótkometrażowy film fabularny jest przede wszystkim po prostu filmem. Trzeba go traktować z taką samą powagą, jak pełny metraż. Niektórzy twierdzą nawet, że ten krótki jest formą trudniejszą. Trzeba zwięźle opowiedzieć jakąś historię, co nie jest wcale proste. Nakręcić dobry krótki film to sztuka. To nie tak, że nie lubię filmów długich, nie lubię tych za długich – gdy podczas seansu zaczynam zerkać na zegarek. Dziś nie jest problemem ilość wykorzystanej taśmy, więc kręci się dużo i często mam wrażenie, że na etapie montażu reżyser nie potrafi rozstać się z niektórymi scenami.
A co jest dla pana jako członka jury najważniejsze przy ocenie filmów-finalistów?
Dla mnie film to całość. Co z dobrych zdjęć, gdy historia jest słaba? Albo co z dobrej historii, jeśli praca kamery zawodzi? W filmie wszystko musi współgrać. Osobiście najbardziej cenię te filmy, które w lekkiej formie opowiadają o ważnych sprawach.
Jaką rolę odgrywa muzyka w krótkich formach filmowych?
Odgrywa taką samą rolę jak w filmach pełnometrażowych. Musi określić kierunek filmu, czasem go popędzić, czasem wskazać emocjonalny moment. Jest bardzo istotnym elementem, który trzeba docenić. Nie należy jej traktować wyłącznie jako melodii plumkającej w tle.
Czego się spodziewać po pańskim wykładzie o muzyce w filmie?
Właśnie tego. Porozmawiamy o tym, jaką funkcję muzyka pełni w filmie – kiedy trzeba uważać, na co trzeba uważać. Zobaczymy fragment filmu z trzema różnymi muzycznymi motywami. Gdy pokazywałem takie eksperymenty wcześniej, widzowie byli bardzo zaskoczeni. Nie zdawali sobie sprawy z tego, jak silnym środkiem wyrazu w filmie jest muzyka, jak silnie działa z obrazem.
Tomasz Gąssowski – kompozytor, reżyser, producent. Jest autorem muzyki do licznie nagradzanych na świecie filmów Andrzeja Jakimowskiego: „Zmruż oczy” (2003), „Sztuczki” (2007), „Imagine” (2012), „Pewnego razu w listopadzie” (2017). Za muzykę do „Imagine” otrzymał m.in . Nagrodę MocArta Radia RMF Classic za najlepszą muzykę filmową 2013 roku i Wyróżnienie Specjalne na 3. Festiwalu Filmowym im. Krzysztofa Komedy. W 2016 roju zadebiutował autorskim filmem krótkometrażowym “Baraż”, za który otrzymał kilkanaście nagród, m.in. dla Najlepszego Aktorskiego Filmu Krótkometrażowego na 32 Warszawskim Festiwalu Filmowym.
Festiwalowa Gazeta Nano Film Festival
Z przyjemnością prezentujemy Festiwalową Gazetę Nano Film Festival!
Miejsce, w którym znajdziesz najnowsze informacje z festiwalu, wywiady oraz teksty będące efektem pracy naszych wolontariuszy!